Vakbekwaamheid / Code95

 

VERN maakt zich ernstig zorgen over de houding van de transportbedrijven t.a.v. de “code 95”. Er zijn in Nederland ongeveer 800.000 mensen met een groot rijbewijs. Hiervan zijn 162.000 mensen die hun salaris dagelijks verdienen, met hun groot rijbewijs. Daarvan zijn er op dit moment 40.000 opgeleid, ongeveer 26%. (gegevens CBR) Dit geldt voor chauffeurs die na 1 juni 1955 geboren zijn. Code 95 geldt voor chauffeurs van het eigen vervoer, streekbussen, wegvervoer, touringcars, vuilniswagens enz. Het streekvervoer en de grote transportbedrijven hebben over het algemeen hun chauffeurs al opgeleid. Voor de komende 4 jaar moeten er nog 122.000 chauffeurs opgeleid worden. Veelal zijn dit chauffeurs uit het midden en klein bedrijf.

Capaciteit verkeersscholen

De capaciteit van alle verkeersscholen die gerechtigd en gecertificeerd zijn, bedraagt ongeveer de capaciteit, 20.000 chauffeurs per jaar. Dit zou betekenen dat er voor de resterende 4 jaar nog 80.000 chauffeurs opgeleid kunnen worden. Doordat men gecertificeerde trainers nodig heeft, wordt de capaciteit ernstig beperkt. Een belangrijke module van de opleiding is het economisch rijden, dit kan alleen, met één chauffeur tegelijk. De trainer die het economisch rijden geeft, moet hier voor gecertificeerd zijn. Deze module is zeer belangrijk, zowel voor het milieu als voor het transportbedrijf. De kostenbesparing kan oplopen van 10 tot 14% van het brandstof gebruik. Als alle verkeersscholen op dit moment de klassen vol zouden hebben, dan is er voor 42.000 chauffeurs geen mogelijkheid meer tot 2016 om de code 95 te behalen. Er is gewoon weg geen capaciteit!

Sinds september 2007 is de code 95 een verplichting. (EU) Men heeft dus 9 jaar de tijd gekregen om deze nascholing te volgen!

Het Europees Parlement heeft al aangegeven aan Nederland en België, dat zij geen uitstel zal gaan verlenen. Het is een sprookje dat zij dit wel zullen doen. In België is nog maar 1 procent opgeleid, ook hier gelooft men in uitstel. Al zou het VERN lukken om twee jaar uitstel te krijgen tot 2018, dan zullen de transportbedrijven deze extra jaren oprekken tot 2018 en niets doen. Het probleem wordt alleen twee jaar verschoven, dit is dus zinloos volgens het Europees Parlement.

Onderzoek

Uit onderzoek van VERN is op de navolgende punten gebleken waarom veel transportbedrijven geen actie hebben ondernomen t.a.v. de code 95.

• Ondanks alle publicaties, weet men niet wat de code 95 is • Uitstelgedrag, wij hebben de tijd tot 2016 • De financiële situatie van de transportbedrijven • De cursus kost € 1.000,- tot € 1.200,- per chauffeur • De code 95 is persoonlijk eigendom van de chauffeur • De werkgever is geen eigenaar, betaalt wel de cursus • Men vind de nascholing volkomen onzin • Men verwacht dat het Europees Parlement uitstel zal gaan verlenen • Men weet niet wat de cursus code 95 inhoudt

Welke negatieve gevolgen heeft dit!

600.000 mensen gaan hun rijbevoegdheid verliezen voor hun groot rijbewijs. Hiervan verliezen 42.000 huidige actieve chauffeurs, ook hun rijbevoegdheid. Als men toch gaat rijden, dan rijdt men met een ongeldig rijbewijs en is men niet verzekerd. Bij een aanrijding, schuldig of niet schuldig, gaat men er vanuit dat je er niet geweest zou zijn als men de wet gevolgd had, vaak is dit een heel moeilijk juridisch gevecht. Men zal een verzoek moeten doen aan gepensioneerde chauffeurs om weer te gaan rijden, want zij zijn van voor 1 juni 1955 en zijn niet verplicht de code 95 op hun rijbewijs te hebben. Mogelijk moeten wij zelfs naar Bejaardenhuizen, welke chauffeur is nog bevoegd. De gevolgen voor de Nederlandse economie kunnen rampzalig zijn, teveel chauffeurs die aan de kant staan, zonder rijbevoegdheid. Veel van onze transportbedrijven gaan dan failliet! De Nederlandse en Belgische regering moeten Oost-Europa dan verzoeken om chauffeurs, want onze chauffeurs hebben de nascholing niet gedaan. Of zij dan wel of niet goed zijn opgeleid, maakt dan even niet uit, als de Oost-Europeanen maar komen. De transportbedrijven die nu al gebruik maken van de Oost-Europese chauffeur, kunnen dan volledig de markt gaan dicteren, vraag en aanbod zijn dan leidend. Wij vinden dit te gek voor woorden!!! Laten wij tevens de vergrijzing ook niet vergeten!

Directe gevolgen voor de chauffeur

Als de werkgever besluit om zijn chauffeurs geen nascholing te laten doen, dan zijn de gevolgen voor de chauffeur bijzonder ernstig te noemen. In 2016 verliest deze zijn rijbevoegdheid en zijn inkomen. De mogelijkheid bestaat natuurlijk dat de chauffeur besluit om privé, de nascholing te volgen en te betalen, maar dat is erg duur, terwijl zijn werkgever de nascholing gratis kan krijgen. Wij adviseren daarom aan de chauffeur, om contact op te nemen met zijn werkgever. Als de verkeersscholen in 2015 enorm veel aanmeldingen krijgen, dan is het zeker dat de prijs van de cursus verdubbeld wordt en geef de opleiders eens ongelijk. Toen het kon kwamen ze niet, en nu is er geen tijd meer en dan komen ze wel. Het kan niet zo zijn dat de chauffeur, voor zijn toekomst in onzekerheid moet leven t.a.v. zijn inkomen en werk.

Welke voordelen zijn er?

In de opleiding is meegenomen een halve praktijk dag, dit betreft het economisch rijden. Uit vele onderzoeken en tests is gebleken dat dit 10% scheelt in het brandstof gebruik, dus directe winst voor het transportbedrijf, dat op kan lopen van € 3.000, tot € 4.000,- per jaar, per vrachtwagen. Voor de chauffeur is dit ook een oplossing, want zijn inkomen en werk zijn niet meer in gevaar. Gezien het risico dat men loopt, stilstand en geen rijbevoegdheid meer, als men niet besluit om nu al de nascholing te gaan doen, is bijzonder groot, want voor 42.000 chauffeurs is er nu al geen voldoende oplossing meer. Transportbedrijven die klaar zijn voor 1 september 2016, hebben bij de verladers een voorkeurspositie, want zij mogen wel rijden. De Oost-Europeanen kunnen niet alles overnemen in Nederland en België, transportbedrijven die klaar zijn, gaan vermoedelijk een goede vrachtprijs krijgen. Uiteraard gaat VERN door met het bestrijden van de oneerlijke concurrentie uit Oost-Europa. Laat het niet zover komen.

Is er een oplossing?

Ga nu al starten met de opleiding!